torsdag 7. juli 2011

"Vi tar ikke stilling til om dette er riktig eller galt"

sier Ole-Martin Ihle, redaktør i magasinet Alfa til NRK.no, om at de skal delta med et lag i okseløpet i Pamplona. Fantastisk godt gjort. "Det som er et viktig poeng for oss er at vi ikke deltar i selve tyrefektingen, men i okseløpet" presterer han også å si. Neida, for om man bare holder geværet og noen andre trykker på avtrekkeren er man jo ikke medskyldig. Eller? Man trenger vel heller ikke være rakettforsker for å forstå at det er en ekstremt stressende situasjon for dyrene? Men det gjør vel ingenting, for de skal jo bare mishandles et kvarter på tyrefekterarenaen, før de endelig får forlate denne helvetes pølen av en verden vi bor i. 

La meg få 15 minutter til rådighet med disse karene, så skal jeg smøre vaselin i øynene på de, gi de elektrostøt, piske, plage og kjøre dolker i ryggen på de (akkurat som det blir gjort med oksene) til de forstår at de aldri igjen kan titulere seg "mann" etter å ha deltatt på noe så nedrig.

3 kommentarer:

Alfie sa...

Vel...

Sjå for all del ikkje på dette som eit forsvar av tyrefekting og okseløp, for det er det ikkje. Eg har ikkje sansen for det eg heller.
Men eg er ueinig med deg i den harde kritikken av Alfa.

Media har ei spesiell stilling. Og etter mi meining kan det vere positivt at media er med på kontroversielle ting for å belyse dei betre for omverda. Tenk på alle krigsreportasjar, intervju av kriminelle, diverse dokuemntarar etc. Her må journalistane ofte operere på og over grensen for det som vi andre definerer som etisk riktig, for at vi andre skal få ein sjans til å skjønne kva det dreiar seg om. På denne måten får ein satt fokus på det og ein kan få i gang ein detabb kring slike ting i staden for å la det fortsette som før i det stille.

At du er eitrande forbanna pga trefekting og okseløp skjønna eg godt. Men kritiser i so fall dei som arrangerer og kulturen rundt. Ikkje dei som dekker det og foerteller om det til oss andre. Don't shoot the messenger.

Eg har, i ytringsfrihetens navn, forsvara deg og bloggen mot kritikk når du har posta bilder som har skapt litt debatt. Du tør å vise bilder og skrive ting som andre ikkje ser på politisk korrekt.
Då vert det litt dobbeltmoralsk når du her går i same skyttergrava som dine kritikerar, Line...

Klem Alfie

Frøken Funky Farm sa...

Hei, jeg ser poenget ditt, og tar det til etterretning.

Jeg har kritisert tyrefekting før, og jeg hater det hardt og intenst av hele mitt hjerte, og det er selvfølgelig arrangørene og "kulturen" som skal ha tyngden av kritkk. Jeg mener likevel at Alfa fortjener kritikken når de tar med seg et kjendislag for å delta i dyremishandling. Selv om man lager en krigsreportasje, eller et portrettintervju av en kriminell, kan man ikke si at man ikke tar stilling til om drap er riktig eller ikke. Det er så åpenbart at dette er mishandling, og Alfa fremstår ikke som et blad som ønsker å avdekke de virkelige forholdene, men som en gjeng som vil være "ekte menn". Det blir spennende å se hvordan de vinkler reportasjen, jeg tar gjerne feil!

Synes muligens det er å trekke den litt langt å si at jeg er dobbeltmoralsk, men hver sin mening, helt i orden.

Alfie sa...

Skal ikkje gå so langt som til å seie at du ER dobbeltmoralsk, so den trekke eg tilbake.

Vil heller følge tommelfinger-regelen om å diskutere sak og ikkje person, og heller seie at eg syns innlegget ditt hare eit snev av dobbeltmoralisme og inkonsekvens over seg ;)