torsdag 9. juni 2011

Det er lov å være stolt av kroppen sin!

Åååh, det er tropenatt og jeg vil ikke legge meg! Men har lovet meg selv å stå opp råtidlig for å få med mest mulig av morgendagens lovede kanonvarsel! Noe helt annet, før jeg laller; sveipet innom nettavisene og så at Fotballfruen har fått tyn for å legge ut disse bildene:


Jeg synes hun har en fantastisk kropp. Punktum. Det er altfor mange utrente og småfeite kids, OG voksne (meg selv inkludert, ja) i dagens samfunn, så jeg synes ikke en så sunn og veltrent kropp som dette skal være noe negativt! Det er riktignok de færreste forunt å kunne bli slik, men det kan være en flott motivasjon for et sunnere liv! Jeg skal begynne i morgen! (I morgen, i morgen...;)

Peace & Love.

15 kommentarer:

Life on Lonely Planet sa...

Så det er sunt og fint å ha ti cm glippe mellom bena..? Synes ikke det der er et sunt ideal for noen. Men ser jo at hun er trent, så sånn sett er det vel motivasjon for noen til å trene mer. Personlig tok jeg meg en smash mens jeg leste denne nyheten på vg-nett.

Men Line, du er ca tusen finere enn kroppen på bildet.

Tante Sofie sa...

Det kan så være at det er mange utrente. Men kidsa bør ofte ha litt valpefett så de har noe å vokse på, synes jeg. Og det er en himmelvid forskjell på å være utrent og å se ut som denne fotballfruen. Hun ser ikke ut som en fotball i det hele tatt.

En blanding av gener, kosthold og tid (og lyst) til trening er vel det som kan skape en slik kropp (og alle andre kropper) Men jeg veit ikke om den er sunn. Mora til en venn av meg ser sånn nogenlunde sånn ut. Hun er godt over sytti, har ikke trent en dag i hele sitt liv, hun spiser som en kolibri (uten den biten med flaksende vinger og langt nebb -det jeg mener er at hun eter lite) og eier ikke underhudsfett. Og det som er igjen ser sånn ut som fotballfrue gjør. Bortsett fra fargen, da. Jeg vet ikke hvor sunn denne kroppen er. Kan du si meg hva det er som får deg til å kalle den sunn?

Jeg for min del blir inspirert til å spise sunn og god mat fordi det får kroppen min til å fungere. Og hvis det er lyst igjen etter et måltid på kake eller kaker eller karameller så nytes det også. Hvor vidt jeg har underhudsfett eller knoklete knær, flate eller runde lår, smilehull på magen eller sjakkbrett (sixpack heterevel) er ett fett (ha ha) så lenge jeg fungerer både på utsida og innsida. Regelmessig inntak av god mat i et balansert kosthold. Jaggu er jeg god -og det GJØR godt også. Slipper skallebank og slappe dager. Slik det var før da jeg glemte å spise innimellom og bare slurpa i meg noe som fikk blodsukkeret opp i en fyk.

Men uansett ville jeg aldri ha drømt om å legge ut bikinibilde av meg selv på bloggen så lenge det er unger som leser den. Fordi de er lettpåvirkelige. Det er jo voksne også, men mange av dem har lært å tenke sjæl. Den delen av hjernen er ikke fullt utvokst før vi er rundt et kvart hundreår. Unger er ikke voksne nok (ha ha) til å vite at det å være sunn er best -uansett hvordan det får deg til å se ut. mange av oss voksne har trøbbel med å ta det inn over oss. Så hvordan kan vi vente at kidsa forstår det?

Jeg skulle ønske vi levde i en verden som ikke var så veldig utseendefiksert. DA skal jeg kanskje legge ut bikinibilder av meg. Hvis bikinien er veeeeldig fin og jeg vil at resten av verden skal bli inspireeeeert til å gå med en likedan bikini, that is. Men who cares, det blir ikke mange av sejegharkjøptmegbikiniblogger i en slik verden;-) Ønsker at vi skal være mer tolerante enn vi er enten vi er tykke, smale, korte eller lange. Det gjelder i høyeste grad meg selv også. Og med det samme så ønsker jeg meg fred og gode badetemperaturer;-P

Frøken Farmer sa...

Silje, ja, jeg skulle gjerne hatt litt mellomrom mellom låra jeg, men jeg er ikke skapt sånn som de som har det naturlig er. Hun er jo tynn fordi hun er veldig trent, ikke avmagret tynn. Hvorfor kan ikke tynne mennesker få lov til å være stolt og fornøyd med kroppen sin?Akkurat som alle andre størrelser og fasonger bør være?

Tante Sofie - Valpefett ja, det er en ting, men det er jo en kjennsgjerning at svært mange unge er overvektige. Det trenger jeg ikke en gang statistikk for å se, jeg kan bare sammenligne nå og for 20 år siden.

Ja, det handler mye om gener for å få en slik kropp, jeg kan aldri bli sånn. Jeg kan bare kalle henne sunn utfra det jeg ser og leser; hun trener mye og har et bevisst forhold til kosthold, jeg oppfatter iallefall det som sunt. Hun røyker ikke og jeg har aldri sett bilder av henne med alkohol når jeg har vært der inne.

Hvorfor kan man ikke legge ut bikinibilder? Man går da i bikini på stranda på sommeren? Unger ser så mye som er mye sprøere enn en kropp i bikini, som står rett opp og ned, på en blogg!

Jeg ønsker også at verden ikke var så utseendefiksert, men jeg lurer på hvem som er mest utseendefiksert; fotballfruen eller de som kicker på kroppen hennes? Og JA til mere toleranse for tykke, tynne, unge, gamle, fotballfruer, bønder osv.!

Fred, Kjærlighet og et sunt legeme! Word.

Tante Sofie sa...

Hvis ikke slankekurer i forsøk på å oppnå en tynnere kropp aldri hadde ført til spiseproblemer og i ytteste konsekvens alvorlig sykdom og død så hadde jeg ikke reagert på at slike bilder blir lagt ut. Det er skadelig i lengden å ha spiseforstyrrelser enten det gjør deg tynn eller tykk. Fordøyelsessystemet blir ødelagt. Og alt det der. Mange sliter med å få en slik kropp som denne fotballfrua og i streben etter det så kan de havne i en uheldig sirkel med spiseforstyrrelser.

Hvordan tror du det er for de feite kidsa du snakker om å se bilde av ei knøttlita, radmager bikinikledt dame og lese at SLIK SKAL DET VÆRE! SÅNN SKAL DET SE UT? Jeg tror ikke de blir spes sunnere av det.

Å sammeligne bildet som fotballfrue har lagt ut med det å se folk i bikini på badestranda skjønner jeg ikke. Det er vel et relativt sjeldent syn å se hodeløse folk posere på badestranda? Det har noe med kontekst å gjøre.

Skal jeg fortsette med argumentet ditt om atsiden unger ser mye rart så vil det si at du mener at unger skal eksponeres for alt mulig? Siden det likevel finnes så mye rart? Andre feil gjør ikke denne feilen mindre. Det er fint om færrest mulig sprer møkk og at møkka havner der den skal. Du som bonde vet jo dette??!

Hvem som er mest utseendefiksert? Du eller fotballfruen? Dere får arrangere en konkurranse hvis det er interessant for dere å finne det ut. For meg er det uinteressant. Hvis det er meg du kaller kroppsfiksert så må jeg ha uttrykt meg uklart. Beklager det. Jeg reagerer på at folk kan bli syke av dagens kroppsfikserte samfunn og vil helst at folk skal være friske siden det for de aller fleste av oss er best i det lange løp. Sykdom kan ramme alle og da er det en god ide å ha en kropp som virker optimalt i utgangspunktet. Ok?

Jeg får tro deg når du sier at du har lest på bloggen til fruen at hun lever sunt. Eh og det går vel an å være sunn og å nyte alkohol? Jeg tenker mest på sunnhet som at man får i seg tilstrekkelig med karbohydrater, proteiner, fett, vitaminer, mineraler, sporstoffer og sånt som vi trenger i passelige, regelmessige doser for å fungerer optimalt. Slik at vi kan spise søtt og salt godis og nyte alkohol (hvis vi er gamle nok)

Håper kids i alle aldre og størrelser vil prøve det der med regelmessig og godt sammensatt kosthold. Og for min del trenger de ikke å legge ut bilder på nett av seg selv i bikini eller badebukse. Helt ordinære sjårtser og t-skjorter holder lenge. Enten med eller uten egg. På badestranda kan man kle seg i det som passer vær og føreforhold. Som over alt ellers.

Nå er det ikke jeg som bestemmer, men hvis jeg hadde bestemt så hadde det bestemt blitt slik.

Tante Sofie (ikke så sunn som jeg trodde) sa...

Edit:

Nå har jeg lest ett innlegg fra fotballfruen. Hum drar på stranden med nøtter og jordbær og imsdal. Nøttene skal holde humøret på topp hele dagen. Nøttekjernesunn, altså;-P Hun avslutter bloggposten med å spørre om det var noe hun glemte.

Mat. Hun glemte å ta med mat.

Men hun skal kanskje ikke ligge lenger i solen enn et par timer.

Jeg ser også at hun pusher et kosttilskudd som koster 400,- pr måned og som barn mellom 4 og 18 år kan få gratis i inntil tre år hvis en voksen kjøper til seg selv. Det er noe av det sunneste jeg har hørt på LENGE! Anbefale kosttilskudd til unger i fireårsalderen! Denne dama er jo sunnheten selv! Og vil spre det glade budskap! Kosttilskudd er jo noe vi alle bør spise. Både morgen og kveld. Til kun 15,- dagen. Jeg siterer fra teksten: Juice PLUS+ vil derfor inneholde både kjente og ukjente næringsstoffer fra et bredt spekter av råvarer.

TENK det! Både kjente og UKJENTE næringsstoffer! Og det hjelper mot det meste fra tannpine, dårlig nattesøvn, DNA-skader (fy fillern for et produkt som kan gå inn i DNA-et vårt og reparere det!) (løp og kjøp) og hjerte- og karsykdommer og de venter på ytterligere studier på livskvaliteteten hos KREFTPASIENTER! OG i forbindelse med GRAVIDITET! Tror ikke det er noe dette produktet ikke hjelper mot.

Dama er kjernesunn. Klart det. Beklager. Det at hun selger dehydrert juice som puttes i kapsler -eller "naturlige næringsstoffer" som hun kaller det vitner jo om at hun er sunnheten selv. Hun går på DIETT også. Slik som folk som slanker seg driver med. Eller som er syke.

Kall meg tantete og fordomsfull men jeg synes ikke dette virker spesielt sunt.

Men nå må jeg jobbe. Kan nattevåke takket være sunt kosthold, men kan sikkert jobbe ennå mer om jeg prøver Juice+!!!!

Frøken Farmer sa...

Oida. Ta litt juice+-opplegg du, kanskje en bolle i samme slengen også. Sorry, tante Sofie, du er litt too much for meg.

Tante Sofie sa...

Det var jo trist, da. Jeg kommer fra nattevakt og har stått opp for å spise litt nå. Regelmessig;-P Og får vite at jeg er too much. Og får beskjed om å ta meg en bolle.

Skal jeg oppfatte at jeg er too much som en utestenging fra bloggen? Det beklager jeg i såfall. Da har jeg undervurdert ditt ønske om debatt. Og da kommer det at du poster et kontroversielt og debattert bilde av fotballfrue i et litt uklart lys. Tenkte du det ikke ville bli debatt her? At (fot)ballen ble lagt død på din blogg når både pressen og over 700 på Fotballfruebloggen har kastet seg inn i debatten?

Hva du tenker om innholdet i det jeg har skrevet er det ingen tilbakemelding på. Men at jeg som person er too much, det gidder du å skrive. Jeg har imøtegått de argumentene du kom med. Og underbygget dem. Fint om du kan fokuserer på innholdet og ikke på formen.

Jeg tenker at det jeg skrev i natt hadde litt for mange store bokstaver og var kanskje litt tendensiøst. Hvis du ser på det i den sammenhengen så kanskje du kan forstå det litt og ikke kalle meg too much? Jeg ble vel påvirket av skrivemåten som ble brukt i fotballfruens blogg der hun omtaler kosttilskuddet. Kanskje du vil skrive om hva du tenker om at fireåringer blir tilbudt kosttilskudd fra andre enn leger? Vurderer du fremdeles Fotballfue som sunn? Visste du om at hun selger kosttilskudd?

Hadde du hatt ork til å svare seriøst så hadde det gledet meg. Hvis du ikke orker det så hadde det vært fint om du for ettertiden hadde valgt å ta ballen og ikke mannen neste gang du svarer på en kommentar så lenge du velger å ha et åpent kommentarfelt.

Lenge leve toleransen. Men grensen går ved pushing av kosttilskudd til unger!

Anonym sa...

Jeg synes det er rart at det er så akseptert å kritisere tynne mennesker, men på ingen måte akseptert å kritisere tykke. Er man tynn, eller undervektig, er det liksom greit å si at man er stygg, mager, at andre er mye finere osv. Hvorfor er det sånn? Hvorfor er det ikke like akseptert å si at fete mennesker ikke er pene?

Frøken Farmer sa...

Du skal få bedre svar tante Sofie, men ditt engasjement er i meste laget for meg etter midnatt. Deg som person vet jeg nada om, og har følgelig ingenting imot. Som sagt, jeg skal svare deg litt bedre, men jeg har masse arbeid som venter først. Det som er sikkert er iallefall at vi er ganske uenige på en del punkter.

Anonym, jeg lurer veldig på det samme!

Tante Sofie sa...

Hei, anonym.

Du stiller spørsmål som jeg finner andre svar på enn deg. Jeg synes ikke det er greit å kalle hverken tykke eller tynne for stygge. Eller å kritisere dem på andre måter fordi de ser ut som de gjør. Eller ikke gjør. Det hadde vært fint om vi kunne ha latt være å fokusere så mye på kropp som jeg oppfatter at f.eks. fotballfrue gjør. Jeg synes det er mye uthenging av både tynne og tykke på nett og i andre media, i skolegården og i mange hjem. Trist er det.

Til Funky Farmer

Jeg oppfatter at du er mer utseendefokusert enn meg og det er i å for seg ikke noe å reagere på. Men jeg reagerer når du ikke ser at det kan være en heldigere vinkling å legge ut trenings- og kostholdstips hvis du er så opptatt av sunnhet enn dette bikinibildet. Hvis målet ditt er å få kidsa til å trene så er kanskje det hensiktsmessig å komme med treningstips eller til og med holde kurs for dem på farmen din. Har ikke du plass og kunnskap og trenger penger? Eller blir det too much? Jeg er litt sur fordi jeg hadde ventet en beklagelse fra deg siden du tar mannen og ikke ballen. Du sier at du ikke har noe i mot meg som person samtidig som du sier jeg er too much. Det eneste jeg spør om er om du fremdeles mener fotballfrue er sunn og om det er ok å pushe kosttilskudd til fireåringer, du trenger ikke svare på hvordan overvektige kids reagerer på at du sier at de er småfeite eller om du visste at hun pusher kosttilskudd. Så kanskje du rekker det innimellom all jobbinga.

Ha god arbeidsdag.

Frøken Farmer sa...

Hør nå her, mister Sofie.
Jeg synes det er en fin kropp. Jeg synes også andre kroppstyper er fine. Grunnen til at jeg la ut dette var fordi jeg blir så irritert over at folk ikke tar 5 øre for å hakke på tynne mennesker, men aldri ville gjort det på overvektige folk.
Jeg kommer sikkert, nei, helt sikkert, til å legge ut bikinibilder av både andre og meg selv, når det er det som er dagens/inspirerer meg/fanger blikket mitt etc. Så er du advart.

Siden du er litt sur, BEKLAGER at jeg fornærmet din person, og jeg er litt lei, svarer jeg bare på de to spørsmålene dine i siste kommentar:

Mitt inntrykk er at hun er sunn, mye sunnere enn mange, definitivt sunnere enn meg. De gangene jeg er inne på bloggen er det svært ofte trening og matoppskrifter det går i. Å gå på diett er forøvrig ikke nødvendigvis det samme som å slanke seg. Kosttilskuddpushinga du refererer til har jeg ikke fått med meg, og at hun "pusher" kosttilskudd til fireåringer vil jeg tro er å ta i, men neida, det er ikke ok fra andre enn leger.

God helg.

Tante Sofie sa...

Takk for svar.

Jeg må si at jeg har vanskelig for å oppfatte at du synes andre kroppstyper er fine når du skriver at det finnes alt for mange utrente og småfeite kids og voksne. Men det at du synes andre kroppstyper er fine er ikke det største problemet mitt. Det er det jeg oppfatter som en nedgradering av utrente og småfeite kids og voksne.

Og ut i fra bloggpost og billedtekst er det også vanskelig for meg å tolke det dit hen at det er som du skriver: "Grunnen til at jeg la ut dette var fordi jeg blir så irritert over at folk ikke tar 5 øre for å hakke på tynne mennesker, men aldri ville gjort det på overvektige folk" Beklager at jeg kommer til kort med å forstå at det er det du formidler. Hva er problemet med å skrive det i bloggposten? Enkelt og greit hvis det er dine erfaringer. Jeg har andre erfaringer.

Jeg beklager også at jeg ikke har fått med meg at det er greit å hakke på kroppsformer og størrelser uansett hvordan de ser ut. Jeg har heller ikke fått med meg at det bare er tynne mennesker som blir plaget. Det er kanskje bare jeg som har fått med meg at overvektige ofte blir uthengt. Kanskje jeg lever i min egen lille verden av misoppfattelser. Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt å hakke på folk ut i fra kroppsform. Jeg finner det mer legalt å hakke på folk hvis de har meninger eller holdninger jeg ikke har sans for. Slik som du kanskje mener jeg hakker på deg.

Du kan jo for "moro" skyld søke på Youtube etter fat kid og se hvor mange treff du får i forhold til om du søker på thin kid eller skinny kid. Så kan du fortelle hvor du har det fra at tynne blir så mye mer plaget enn tykke. Gjerne i en egen saklig bloggpost. Bare sånn at budskapet ditt kommer mer tydelig fram slik at dummiser som meg skjønner hva du egentlig mener.

Måtte jeg bli opplyst.

Dette er sakset fra fotballfruebloggen: http://juiceplusdistribusjon.no/Juice%20Plus+%20presentasjon_Caroline.pdf Hun har skrevet under selv. Så nå kan du selv bedømme om hun pusher kosttilskudd til 4åringer.

Her er det som står når du klikker deg inn fra menyen på bloggen hennes: http://fotballfrue.no/?page_id=911 "Vi får vite at Juice+ kan gies til barn så snart de har begynt å spise ordentlig mat."

Så fint at du ikke synes dette er ok. Så merkelig at du fremdeles synes dama er sunn.

Det er trist å bruke tid på noe jeg brenner for når jeg ikke greier å formidle det videre på en bedre måte. Det virker som du ikke forstår hva jeg mener. Og jeg synes det er dumt at du har tenkt å fortsette å skrive om at noen er feite men de tynne er pene. Og de feite bør slutte å være det. Jeg oppfatter det som lite konstruktivt.

Så morsomt er det å bli misoppfattet.

Jeg har tillatt meg å foreslå en mer konstruktiv tilnærming og stort sett prøvd å forholde meg saklig til det du skriver. Men det holder hardt. Så nå sier jeg takk for meg i kommentarfeltet ditt. Det virker som du er mer ute etter skryt og enighet enn utveksling av kunnskap og erfaringer. Det trenger ikke å være motsetninger men det kan virke slik i denne bloggen.

Fikk du noe å ruge på nå eller har du bestemt deg for at det bare er sånn at fotballfruen er sunn og pen og slik bør vi alle la oss inspirerere av fordi det er et ideal å se sånn ut?

Ingvild sa...

Herregud "Tante Sofie", du lever opp til kallenavnet ditt.

Følger du med på blogger bare for å finne andres (meninger om) kropp, slik at du får muligheten til å tømme ut dine egne synspunkter? Dessuten nytter det ikke å skifte kallenavn, det du skriver og måten du skriver på er ikke til å ta feil av.

"Jeg finner det mer legalt å hakke på folk hvis de har meninger eller holdninger jeg ikke har sans for.".
Kan ikke du slutte å hakke på folk, så blir verden et litt triveligere sted?

"Det er trist å bruke tid på noe jeg brenner for når jeg ikke greier å formidle det videre på en bedre måte. " Jeg kunne ikke sagt det bedre selv.

Jatakk til mer Fred&Kjærlighet!

Anonym sa...

oh my! Hva skjer med engasjementet her? Tante Sofie går jo helt bananas!

Anonym sa...

Gniss er ikke bliss :D