mandag 11. april 2011

To nye

Hm, i kveld ble det to nye kopplam på Edmundgården. I halvnitida gikk meg en tur til Utegangerene (Villsauene), mest for å holde unna reven som gjerne raider i skumringen. Og mens jeg sto på en stein og pustet deilig sjøluft og tenkte på fint lite, fikk jeg øye på et lite lam som sto helt alene, veldig krumrygget og absolutt ikke som et lam skal stå. Jeg ruslet sakte bortover, i håp om at en mor skulle ile til når min truende person nærmet seg, men ikke. Og lammet sto som en saltstøtte, fullstendig urørlig, i silregn, med hengende ører. Jo, nærmere jeg kom så jeg at dette var jo virkelig et lite lam, rett og slett ganske nyfødt, med myk navlestreng og uslikket. I tillegg lå det enda et lam like ved, også dørgende stille, og like nytt. "Nei nei nei, fuck fuck fuck."

Det var en sau ikke så langt unna, som holdt på å slikke et lam, men hun ville ikke ha de, og det var ikke en eneste engstelig, nybleven morsau å oppdrive, som jeg kunne se eller høre. Som sagt var de nyfødte, men langt fra varme, og måten det ene sto på, gjorde at jeg tilslutt, etter mye om og men, bestemte meg for å løfte de opp og ta de med meg hjem. Det minste, som sto, er jeg 100% sikker på at var riktig å ta med, men jeg kjenner en liten prikking angående det andre.. Uansett, man må ta et valg og handle deretter, så da skaffet jeg meg litt nattarbeid igjen. Og nå vet jeg at disse to iallefall ikke blir revens eller kråkenes rov. Fugler altså, fysj for noen grusomme skapninger. Nest verst etter mennesker.

Det er to værlam, forløpig navnløse, og begge bare la seg under varmelampa med en gang, fikk nesten ikke i de råmelk engang, minsten ristet og skalv fremdeles, nesten en time etter at han kom i hus. I morgen ser de nok litt lysere på livet, og jeg skal gjøre alt for at de skal ha det best mulig i min varetekt.

Og sånn går no dagan på lainne'.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du er fantastisk Line :)

Frøken Farmer sa...

Ditto. :)

frikke sa...

Sauens beste venn :)