torsdag 13. januar 2011

Ad dundas

Når jeg leser slikt, avsverger jeg hele kristendommen på null komma null. Håper hele den hersens folkehøyskolen går ad dundas.

Hele verden er jo på trynet om dagen, (what else is new?) flommen i Australia, og nå også i Brasil, tilstanden på Haiti ett år etter skjelvet, bare for å nevne noe. Og Norge, med den rystende overgrepssaken i Alvdal, hva i svarte er passende straff for slikt, henging etter egne innvoller? og saken med utsendelsen av Maria Amelie, som jeg ikke kan nok om, men av det jeg har lest virker det horribelt.

Gah. Gi meg lykkepiller.

15 kommentarer:

Alfie sa...

Der er enkelte dagar ein angrar sterkt på at ein leser nyheiter. I dag er ein av dei dagane...

Anders sa...

Neida, det går ikke ad dundas, men det går ikke akkurat fort framover heller. Ett "framskritt" er vel at vi får vite om alt som er ille nå for tida. Kristenfolket er like intolerante som de alltid har vært, men ikke har måttet stå til rette for.
Når det gjelder Alvdal, kunne jeg tenkt meg å henge dem etter noe annet enn innvollene.
Og ellers er vel lykkepillen å slå av nyhetene og sette på musikk. Katzenjammer burde du prøve, det liker nok kattene og :)

Anonym sa...

Hvorfor ikke respektere alle mennesker, innklusiv de som har et annet livssyn. Om en folkehøyskole ikke ønsker å ha en homofestival er det vel greit nok. Man blir ikke mer akseptert av å syte å klage på alle som er uenige. Og man blir ikke mer tolerant av å ikek tålerere andres meninger og rett til å bestemme over egen eiendom.

Det er sikkert andre steder festivalen kan være. Slutt å syt. Det er ingen menneskerett å få lov til å ha festival hvor som helst. Man blir heller ikke mer akseptert av å provosere.

Bare for å legge til, har ingenting imot hverken homofile eller kristne, uten at jeg har tendenser til å være hverken det ene eller det andre.

Gabriel Alexander Kjølsø-Morkemo sa...

Anonym:
Vi har ingenting i mot at folk er uenige med oss. Folk må få lov til å mene hva de vil. Men når man tilbyr en tjeneste, så mener jeg at man skal være så profesjonell å ikke nekte folk/organisasjoner tjenesten basert på seksualitet.

Et annet paradox er at de for Statstøtte. Organisasjoner som diskriminerer enkeltgrupper burde ikke få stattstøtte. Stattstøtte homofobi kaller jeg det.

Linda Himlingen sa...

Uff! Noen ganger blir jeg helt skremt!! Håper i hvertfall de mister det de evt. måtte ha av statlige tilskudd!
Nyheter er stort sett sørgelig lesing, desverre!
Dans det av deg i stedet du Line! Det er jo tross alt fredag!!! :)

Anonym sa...

Rasist og de som e vere kalle eg sånne som deg som står på eit bein me aua som ser ut som ein uer som e teken opp frå djupt vatn!!
Du lyt respektera andres meininger og syn au.
Du e nok itte så eit enkelt mennesje sjøne eg etter kvart.

Frøken Farmer sa...

Alfie - ja, det kan du si.

Anders - ja, det har du jo rett i, at vi får vite om elendigheta nå, er jo tross alt bra. Ikke alle "kristenfolk" er intolerante, men det er jo det som kommer fram, dessverre.

Anonym -det har ingenting med å ikke respektere andre livssyn å gjøre, til informasjon regner jeg faktisk meg selv som kristen, men det har med respekt for andre mennesker! Selvsagt er det ingen rett å få arrangere en festival, MEN seksuell legning burde ikke legges til grunn for en avgjørelse, det er jo helt absurd.

Gabriel A K-M - takk for kommentaren, jeg er så enig med deg!

Linda - ja, de burde faktisk miste statsstøtten synes jeg. Hurra for fredag!

Anonym - Du klarer aldri å skrive en saklig kommentar, fordi du bryr deg aldri om saken, men bare irriterer deg over meg. Well, you loose.

God helg, samtlige!

Siri sa...

Hahahahahaha!
Jeg ler!
Takk GUD for at det er helg.

Frøken Farmer sa...

Amen, Siri!

frikke sa...

Er så enig med deg, frøken!
God helg! :)

Frøken Farmer sa...

God helg, Frikke!

Alfie sa...

Eg syns gjerne dei skal få beholde statsstøtta. Uten den går nok folkehøgskulen konk, og det er ingen tjent med. (utan at eg kjenner folkehøgskulesystemet i detalj, eg er ein av dei få som ikkje har gått på FHS)
Men dei bør få grei beskjed om at når ein får statsstøtte til å holde feks ein bygning, so bør det følge med noken forpliktelsa. Feks at alle lovlege aktiviteta i Noregs land bør ha like rettigheita til å bruke bygningen.

Anonym sa...

Det er jo ganske mange forskjellige organisasjoner som får statsstøtte. Regner med at Skeiv Ungdom også får det, men hører du kristne rope ut om det og forlange at statsstøtten kuttes fordi det går på tvers av kristne verdier? Hvis alle skulle være enig om alt det gis statsstøtte til, ville vi ikke hatt noen organisasjoner med statsstøtte. Så det blir et lite brukbart argument.

Frøken Farmer sa...

Alfie og anonym - det var kanskje litt overilet og si at det burde miste statsstøtten. Men samtidig, burde noen som diskirminerer en gruppe pga. legning, (det handler ikke om livssyn, anonym) være støttet av Staten? Nei, det synes jeg ikke. Da bør det være noen regler ala det du skrev ja, Alfie.

Selvfølgelig er ikke alle enige i alt det gis statstøtte til, men de aller fleste vil nok enes om at diskriminering ikke bør støttes!

Gabriel Alexander Kjølsø-Morkemo sa...

Anonym:
Skeiv Ungdom får statstøtte ja.
Forskjellen på Skeiv Ungdom og Borgun folkehøyskole er at Borgund diskriminerer personer basert på seksualitet. Skeiv Ungdom diskriminerer ikke på bakgrunn av seksualitet, kjønn, religion, hudfarge, politisk farge eller på noen andre former.

Jeg mener at organisasjoner og lignende som driver med diskriminering ikke skal få statsøtte, eller støtte på noen som helst måte. Man skal respektere at folk og organisasjoner har forksjellige meninger. Det betyr deriomt ikke at man skal respektere meningene de har.