tirsdag 15. juni 2010

00385 & 00386

For noen dager siden kom det ytterligere to lam til kopplamflokken min. Moren deres hadde fått ekstremt såre spener, var på vei til jurbetennelse og lammene fikk ikke die. Det ble noen dager hvor de fikk gå i egen binge, mens jeg prøvde å få de på troa til å drikke av flaske. Nr. 00386 skjønte tvert at dette var smart og drakk en halvliter i slengen, mens 00385 måtte jeg fange og tvinge i noen dråper hver gang. Vi fant ut at vi bare måtte ta fra lammene, slippe ut moren og håpe at juret ikke blir ødelagt. Og da mor forsvant aksepterte 00385 også at han måtte drikke juksemelk fra flaske!

I følge øremerkene var dette to søyelam, og jeg kalte de Vilje og Lilje. Vilje etter en skjønn frøken på 4 måneder jeg møtte i Trondheim forrige helg, og Lilje bare fordi det rimte. Me-en, så  oppdaget jeg en dag at den ene var jo slett ingen frøken, han hadde fått feil nummerserie. Da ville jeg ha et navn på V for å passe med Vilje (egentlig var det Vilje som var hann, men da ble Lilje Vilje i stedet), og var innom flere før jeg kom til Virrvarr. Virrvarr er en fornøyelig blogger, noe som gjorde at han ble hetende Jackson (nei, det begynner ikke på V, jeg vet) etter forfatteren av bloggen.

Jessda. Noen lam får navn etter det som ligger lengst fram i pannen på meg, andre etter lange tankerekker.

Jackson. Litt mer forsiktig og reservert, enn

Vilje. Hun står gjerne midt i maten og hopper oppå alle andre om jeg kommer med flaske.


27 kopplam ble det til slutt i år. Mange, men prosentvis i forhold til flokken er det likvel færre enn tidligere, man får se det slik.

Ingen kommentarer: