mandag 22. mars 2010

back home


Tjena. Jeg er hjemme igjen etter en riktig så morsom helg! Mer om den kommer, først må jeg fortelle at årets første jordmorgjerning er utført med stort hell i dag. Da jeg kom hjem var jeg ute i to min for å ta disse nestenvårlige bildene og da måtte jeg samtidig stikke hodet inn i fjøset. Og det skal man alltid gjøre for der var det jo lamming på gang.

Det så ut som hun strevde så da var det inn i fjøset med støvletter og ikke akkurat fjøsklær - antrekket hefter nemlig ikke når det er viktigere ting på gang. Jeg fikk konstatert at det var både hode og to klauver på vei, så da var det ikke noen bråhast og kunne stikke inn for å skifte. Da jeg kom tilbake var lammet født, men også på vei til å forlate oss fordi moren ikke hadde slikket av hinna som lå over mulen. Jeg fjernet den selvsagt, og selv om han virka litt fjern først klarte han seg uten hjerneskade, tror jeg.

Etter omtrent en halvtimes tid var det tid for lam nr. 2 å komme ut, men der kom det bare et hode! Og da er det om å gjøre å være rask og hente såpevann og glidemiddel og sørge for at hodet ikke rekker å komme helt ut, men skyve det forsiktig inn igjen og få tak i minst et frambein. Det gikk veldig fint og sauen var heldigvis rolig og lot meg hjelpe til. Begge lammene var store og fine, og begge hadde fått i seg råmelk før jeg sa meg fornøyd. Klapp på skuldra til meg selv og tommel opp til den som sitter på skuldra mi og sier i fra når det er lurt å ta seg en runde!



Og så må jeg visst likevel forklare at dere ikke må lese alt i innlegget to hakk nedenfor her helt bokstvelig. Og det er bare fordi mamma og søsteren min ikke vil dere skal misforstå meg. Jeg er såre enig med meg selv hver eneste gang jeg leser det, jeg. Men, hallo, jeg hadde jo ikke torturert noen uansett om jeg hadde sjansen, men det kan jo føles som at man ville gjort det! Og jeg kan love dere at aldri kommer jeg til å slå ungen min eller noen andre sin. Samtidig kan dere ta fullstendig bokstavelig at jeg hater dyremishandling og at det gjør meg rødglødende og en smule utilregnelig. Og, husk at av og til kan det forekomme overdrivelser, ironi, sarkasme, brennende forbannelse i skriveøyeblikket og lignende når jeg skriver. Jeg skal dog prøve å slutte å skrive personlig og heller legge ut bilder av fine lam og fine klær; to av mine favoritting. peace. 

2 kommentarer:

søstra sa...

I like your outfit!
Og koselig fjøstur, men heter det mule, Line? ;-)

Lovs

Line sa...

Heter det snute da?
fred og kjærleik