mandag 8. mars 2010

ålreite dyr

To snåle venninner av meg:

80042 Tuppsi.
Kopplam fra 2008. Jeg oppdaget at hun var en "tyvdrikker" dvs. løp rundt og stjal melk der hun klarte og fikk tydeligvis ikke nok/ikke noe fra sin egen mor. Tyvdrikkere klarer seg stort sett greit inne i fjøset, og det er ikke alltid man oppdager at de faktisk er tyvdrikkere heller fordi de er runde og fine. Men når de slippes ut blir det straks vanskeligere å stjele super og de blir tynne og miserable. Jeg oppdaget Tuppsi en regnfull og hustrig dag på vårbeite rundt husene her, hele holdningen hennes lyste mistrivsel, og det ble så ekstra fælt når det var drittvær i tillegg. Jeg klarte å fange henne og det tok ikke lange stunda før hun skjønte at melk på flaske funket. Hun er ganske masete og rar, men veldig søt, og om noen uker blir hun mor for første gang! Håper lammene hennes slipper å bli tyvdrikkere.

90001 Samantha.
Samantha er født i fjor og ble kopplam da moren hennes døde da hun var noen uker. Hun var ikke spesielt tam i fjorsommer, men nå hopper hun faktisk opp på oss, som  en hund. Hun skal også bli mor for første gang om noen uker. Vi har ikke parret årslammene de siste årene, men ettersom jeg blir hjemme og dermed ikke får lønn fra kommunen lenger, måtte vi øke på lammetallet og parret derfor lammene. Det skal nok gå bra, jeg skal jo passe på de!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fikk du lyst til å bli sauebonde:-D

aberlour sa...

Ettersom du har sau, har du peil på geiter og geitekillinger? Er det sant at de drukner på grunn av manglende lukkemuskel bak dersom de skulle få det for seg å springe ut i sjøen?

Om dette strides de lærde har jeg registrert. En gang ringte vi smådyrsklinikken på Veterinærhøyskolen. Selv der klarte de ikke å gi oss et entydig svar og henviste oss til å finne noen geitebønder.

Line sa...

Anonym - hm, er det et spørsmål? (I såfall må du bruke spørsmålstegn etter ordene.) Går det ikke forholdsvis klart fram at jeg allerede ER sauebonde..?

Aberlour - Jeg har ikke peiling på geiter, men jeg sendte en sms til den ene dyrlegen her ute, i tilfelle han visste bedre. Hans svar: "For å være ærlig så aner jeg ikke, men i enkelte tegneserier så gomler jo geita i seg alt mulig. Så det kan godt hende den har noen spesialsaker i svelget.."

Ble vel ikke særlig mye klokere av det heller. Jeg synes det høres litt drøyt ut, men man vet jo aldri. Skal bringe sprøsmålet videre til ei venninne som er rådgiver på geit i bladet "Sau og geit".

Anonym sa...

Jeg skrev det om suaebonde og lyst med en smaily etter fordi du har dette skrevet i"skriv en kommentar"-feltet ditt: "Glad? Overrasket? Sint? Sur? Trøtt? Kvalm? Uenig? Enig? Fikk du lyst til å bli sauebonde? Let me know!" Jeg synes det med sauebonde var artig. Det var bare det, så jeg unnskylder meg hvis du misforsto. Det skulle bare være hyggli.Du fikk meg til å føle meg litt dum og jeg håper at det ikke var meninga. Jeg tor ikke det er lukkemuskelen i svelget som det lures på...... Er det ikke bare å spørre saue og gjeitelandslaget hvis det fins noe sånnt? God helg.

aberlour sa...

Hm... jeg satser på at rådgiveren i "Sau og Geit" har mer peil enn redaktøren der.. For vi har nemlig også snakket med redaktøren i "Sau og Geit" ved en anledning, men han visste ikke han heller og kunne verken avkrefte eller bekrefte akkurat det der. ;o) jeg aner ikke hvorfor dette egentlig har blitt en så stor greie i venneflokken vår (ingen av oss er bønder eller har noe annet forhold til geit), men det har nok med at jeg snart tror at eneste måten å finne ut av det på er å hive en stakkars killing ut i et basseng med med slike oransje badeegg rundt anklene?

Line sa...

Anonym - det var nok min indre lærer som snakket blandet med min til tider sarkastiske uttrykksmåte. Absolutt ikke meningen å få deg til å føle deg dum, unnskyld for det.

Aberlour - å ne-ei, søte deg, vær snill med killingen, stakkar så redd den blir. Du får lov om du bader sammen med den - med badeegg rundt anklene! Jeg tenker litt at siden ingen mennesker som burde vite noe om det faktisk vet noe om det, så virker det lite sannsynlig at det stemmer. Hvor i all verden fikk du høre om dette? Nå kommer det jo til å bli en greie for meg også! ;)
Avventer forøvrig svar fra rådgiverfrøkna.